Anna-dagen

Jag har fått hela fyra gratulationer på min namnsdag idag – helt otroligt. Jag som knappt kom ihåg den själv. Det är dessutom inte Fredrica utan Anna, mitt andranmn som firas och liksom varje år har jag även den här dagen fått ett litet paket från farmor och farfar i Stockholm som låg och väntade på mig när jag kom hem. Min 76-åriga farmor har världens bästa minne. Eller världens störta kom-ihåg-lappar, för hon har koll på allas namnsdagar. Både barnbarns, syskons, vänners, avlägsna släktingars och kungafamiljens. Kanske var det ganska tur att mina föräldrar bara gav mig två namn och inte fyra eller fem som vissa har, för farmors skull menar jag.

 

En sak jag alltid undrat över: om man heter Gun-Britt, får man fira sin namnsdag tre gånger då? Både på Gun-dagen, Britt-dagen och på Gun-Britt-dagen?

Eller finns det ens dubbelnamn i namnsdagskalendern?

Stora frågor...


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag heter också Anna och det gör min dotter också. Grattis till oss allihop! :-)

2010-12-10 @ 19:15:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0