Framtidsfunderingar

Politiker, rockstjärna, brandman, psykolog eller dagisfröken? Det är inte direkt lätt att som 18-åring bara sådär bestämma sig för vad ens framtida yrke skall vara. När jag vet liten ville jag bli författare eller copy writer som mamma, men sedan kom en tid då jag inte riktigt visste. Det finns ju så mycket att välja mellan. Alla dörrar står ju egentligen öppna, vill man bara så kan man.

 

Men nu har jag bestämt mig. Nästan i alla fall. Min morbror föreslog jurist eller advokat lite sådär i förbifarten idag över champagneglaset på morfars 73-årsmiddag och jag kände faktiskt att det klickade till direkt. Varför inte? Eller just varför kanske man skall fråga sig först i och för sig – det låter som sagt oerhört trist har flera redan hunnit påpeka – men jag tycker faktiskt att det låter riktigt lockande. Väldigt riktigt lockande till och med. Bra lön, intressant yrke, mycket struktur, ansvar och tydliga rätt och fel. Passar nog mig ganska bra. Familjerättsadvokat, visst ligger det ganska bra på tungan? Eller affärsjurist, som morfar hellre tyckte. Hålla på med avtal mellan företag, bygga upp något stort, förhandla, inte bara grotta ner sig i gammalt bråk och elände. Nja. Det var mer hans ord än mina. Mig passar nog bättre någon mer human inriktning, som till exempel familjerätt.

 

Nu har det i alla fall såtts ett frö, sedan får vi ser vad det blir. Kanske slutar jag som syslöjdsfröken ändå tillslut?


Kommentarer
Postat av: frida h

Tycker jurist eller advokat låter som en toppen idé! you go! :)

2010-10-16 @ 10:30:08
Postat av: Carolina

De var de sötaste nussarna jag sett! Har fastnat för din blogg :) keep up with the good work! / classmate

2010-10-16 @ 20:52:31
Postat av: Cajsa

Hej Fredrica! Tänkte bara säga att dina små virkade figurer är jätte söta. Visste inte att du hade gjort så många, vilket tålamod! Ha d bra :)

2010-10-19 @ 08:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0