Livets stora frågor

Saker jag funderar över när jag inte kan sova:
1. Vad är det egentligen för instrument som spelas i den där Michelangelo med Björn Skifs? Ni vet, när han sjunger: Har försökt att fånga bilden jag vill ha av dig (och här kommer det:) wewewewe wewe wewewewe wewe.
Det låter liksom som munspel och dragspel på samma gång – vad kan det vara? Har klurat på detta i halva mitt liv.
2. Hur kan smarta snubbar som Pythagoras bara komma på sådär en hel sats som gäller för allt och alla i all framtid? Bestämde han bara den? Eller kom han bara på att det fanns en som gällde och helt enkelt såg till att... marknadsföra den? Och hur kom han i så fall fram till det? Satt han och testade år ut och år in?
3. Vad är det egentligen för skillnad på prova och pröva? Finns det någon betydelse som skiljer dem åt? Eller är det som med "schex" och kex – samma sak fast olika uttal och något som alla diskuterar vad som är rätt eller fel?
4. Vilken bra bok alla dessa frågor kunde bli men varför nästan alla försvinner ur minnet när man väl skall sätta sig och skriva ner dom. Från och med nu skall jag ha penna och anteckningsblock under kudden.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

man provar ett plagg, man prövar en metod

2010-10-28 @ 19:39:08
Postat av: Fröken U

Prova används i betydelsen "använda på prov" och pröva i betydelsen "utföra prov på" eller "genomgå på prov för att få tillgång till något". Så du provar kläder, men prövar en tes och prövar till en viss utbildning. Got it?

2010-10-28 @ 20:38:58
Postat av: Johanna

Fröken u har då svar på allt !



Jag ligger väldigt ofta och funderar på vad kapten krok hette innan han förlorade sin hand och ersatte den med en krok? Eller föddes han kanske med bara en hand och var hans föräldrar supersnabba med att bestämma att han 1. skulle skaffa en krok istället, 2. att han skulle bli kapten i framtiden.



Trots många sömnlösa nätter så har jag inte kommit fram till det.

2010-11-02 @ 16:29:24
URL: http://johannaei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0