En badvakts vardag

Ett jobb som jag verkligen skulle ha svårt att tänka mig själv ha är badvakt. Och då menar jag inte badvakt på någon glassig strand en het sommardag – det hade man nog kunna stå ut med – utan badvakt inomhus, i en simhall. Tänk att sitta på en stol, timma ut och timma in, spana ut över basängerna, kolla på klockan och på sin höjd vissla åt någon unge som gör kanonkulan så att det skvätter på tanterna som simmar i motionssimmet. Så lite action och så otroligt segdraget och händelselöst. Jag tror att jag skulle bli så matt av ren rastlöshet att jag förmodligen skulle känns nmig tvungen att sätta igång brandlarmet eller tappa en glass i barnpoolen med flit bara för att få något att att göra. Att sanera en bassäng från mjukglass, blött kex och färggrannt strössel lär ju ta ett tag menar jag.

Men vad vet jag, det kanske är ett roligt jobb trot allt. Och man får ju bada när man vill, eller i alla fall när man skall livrädda någon som håller på att drunkna. Likt Bay Watch-Pamela skulle jag springa som i slow motion längs med bassängkanten och med ett svandyk kasta mig i vattnet och rädda den lille stackarn som just håller på att sjunka till botten. Sedan skulle hela simhallen applådera och som belöning skulle jag få gå och bada ångbastu resten av dagen. Betalt. På arbetstid. Kanske vore det inte så dumt ändå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0