Välkommen, våren!

Nu har jag taigt ner den allra sista julstjärnan trots vilda protester från Hanna. Hon kom hem och satte sig tjurigt i soffan och skrek: "den är ju så mysig!" och visst, det är den - vid jul. Men nu är det faktiskt januari och för mig är julen nästan över så fort julmaten är avdukad och tomten försvunnit ut genom dörren igen.

För mig finns det heller inga mellanting mellan årstiderna, så tiden efter nyår och fram till maj räknar jag som vår. Då blir det ljusare, då smälter snön, då kommer värmen och då blir allt lättare. Jag har till och med redan hunnit göra en spellista i min iPod med svenska sommarklassiker och den lyssnade jag på när jag satt på bussen i morse, trots att snön nästintill yrde utanför. Nästintill. Den var i alla fall långt ifrån bortsmält. För faktum är att det tyvärr sällan blir som jag har tänkt mig. Årstiderna anpassar sig helt enkelt inte  till hur jag vill ha dem så fastän jag tycker att det är vår redan i januari envisas snön och kylan med att stanna kvar ända till slutet av mars. Och då är mars ändå en vårmånad, även i den riktiga kalendern. Men det kanske är dags att ändra på det så man slipper gå runt med en massa falska förhoppningar och frysa i sin tunna jacka som man redan bytt ut mot den varma i dun, trots att det faktiskt inte alls blivit det minsta varmare. Men man får inte deppa ihop för det. Snart blommar krokusarna och så länge lyssnar jag på Evert Taube och drömmer mig bort till ljumma vindar och en het sol.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0