Tekniska funderingar (igen)

Jag är verkligen inget tekniskt snille med full koll på alla nya prylar och funktioner, men lite måste jag ändå säga att jag hänger med. Jag surfar ju till exmepel med min lilla MacBook, överför filer via Bluetooth, spelar musik ur ett trådlöst högtalarsystem och synkroniserar min kalender med min iPod. Allt detta helt utan att ifrågasätta hur det egentligen går till.

Men idag måste jag faktiskt erkänna att jag blev en aning överrumplad av teknikens makalösa förmågor. Jag stod på bussen och skulle köpa en enkel bussbiljett till Kungsbacka. Jag betalade med mitt Visa-kort sådär som man gör men busschauffören råkade göra köpet två gånger så att det drogs två biljetter från mitt konto istället för en.
"Då makulerar jag det senaste köpet" säger han lite käckt och trycker hit och dit på några knappar medan jag står kvar och väntar på att något mer skall hända.
"Tack, då var det klart då" fortsätter han och nickar mot mig samtidigt som han svägner ut med bussen på vägen. Jag står fortfarande kvar som ett fån och fattar absolut ingenting. Var det allt? Har mina pengar för den andra, felaktiga biljetten nu helt plötlsigt flugit tillbaka in på mott konto, bara sådär?
"Skall jag inte dra kortet igen?" envisas jag men busskillen bara skakar på huvudet och förklara att jag kan gå och sätta mig nu. Lilla gumman. (Det sista sa han i och för sig mer med sin blick, men en blick säger mer än tusen ord, eller hur är det nu man brukar säga?)

Det är i alla fall såntdär som jag bara inte riktigt kan förstå. Hade det gått någon form av sladd från mitt kort till den lilla kortläsaren hade jag kanske kunnat acceptera att pengarna på något mystiskt sätt skulle överföras tillbaka in på kontot den vägen – genom sladden liksom. Men nu – hur går det egentligen till? Är det så att 21 kronor helt plötsligt bara flyger ut i luften och fångas in av mitt kort så att pengarna bara landar på kontot igen utan att någon rikrigt ser var som händer? Eller? Jag tror fortfarande inte på att allt har gått helt rätt till här och jag skall gensat dubbelkolla med min internetbank så fort jag kommer hem. Sedan skall jag ringa Västtrafik och chockera dem genom att klaga på något helt annat än försenade bussar och inställda tåg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0