På rätt sida om lagen

Blev stoppad i en poliskontroll idag för första gången i mitt liv. Fick visa körkort och blåsa i alkomätare och trots att jag mycket väl visste att jag inte druckit en droppe alkohol sedan de få klunkarna mousserande på nyår blev jag ändå jättenervös över att mätaren skulle ge världens utslag och börja pipa och blinka rött och visa en alldels för hög promillehalt på den lilla displayen. Men det gick bra. Efter att jag hade blåst mitt allra bästa jag-är-verkligen-helnykter-blås och lett fint mot polisen pep mätaren till och en grön liten lampa började lysa.
– Det var negativt, ha en bra dag! sa polisen glatt och så fick jag köra vidare igen.

Efter ett sådant bra möte med samhällets ordningsmakt kan jag bara inte låta bli att känna mig lite extra laglig och god resten av dagen. Det är lite den där känslan av att det nu är jag och polisen som tillsammans kämpar mot de olagliga och onda rattfylleristerna. En otrolig självförtroendekick faktikst. Det känns till och med så bra att jag nästan måste fira med att kolla på en riktigt bra film ikväll. Nerladdad förvisso. Gratis. Och olagligt. Men för jösse namn, lite wild and crazy måste man väl ändå få vara?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0