Säkert att åka buss

Det finns ju bilbälten på i princip alla bussar nu förtiden. Men i ärlighetens namn, är det över huvud taget någon som använder sig av dem? Jag har aldrig sett någon göra det i alla fall. Eller jo, en gång. Det var tre små barn som var på utflykt med sin dagmamma. Alla barnen hade bälte men dagmamman slapp. Hon var ju ändå så stor så det var ju bara för henne att hålla fast sig lite käckt i sätet om bussen skulle krocka eller köra ner i diket.
Eller vilken förklaring hon nu hade att ge barnen. Det var i alla fall den enda gången jag sett bussbältena användas.

Men idag var faktiskt även jag förståndig för en gång skull. Det ju väldigt mycket snö just nu och väglaget är väl inte direkt helt optimalt, så när busschauffören tog till orda och ropade ut i högtalarna att "idag råder jag alla passagerare att använda bussens säkerhetsbälten" knäppte jag lydigt på mig mitt. Dock var det faktiskt bara jag i hela bussen som gjorde detta så hela vägen till Kungsbacka fick jag sitta där alldeles ensam och känna mig som en pensinär. Inte ens tanten – eller damen – i sätet bredvid hade vett nog att spänna fast sig. Och hon var ändå säkert över 70 och skulle troligen flyga som en vante vid en eventuell krock. Och trots att jag nog borde ha känt mig väldigt ansvarstagande och förståndig i det läget kände jag mig faktiskt bara ganska fånig och bortgjord. Ungefär lite som att vara 13 igen och den enda som måste ha cykelhjälm för mamma fastän alla andra slipper. Måste börja med något inre mantra i stil med att det visst är både coolt och jätterätt att använda bälte när man åker buss. Det skulle kunna bli en ny kampanj på alla bussar, typ "vill du behålla din mjälte – använd bussbälte" eller något i den sitlen.
Får tipsa min reklambyrå-mamma om det.

Kommentarer
Postat av: maya

Ja, bussbälten använder jag lite då och då.... man vet liksom aldrig vad som kan hända. jag tycker att det är viktigt att man spänner fast barnen. Det är ju en lag på att man ska använda bälten men det är inte många som gör det...:s

2011-01-08 @ 12:43:04
URL: http://mayalicious.blogg.se/
Postat av: madeleine

sv: tack så mycket, jag försöker att få det så det ser lite okey ut iallefall :D

2011-01-08 @ 14:59:47
URL: http://enlitenmadde.blogg.se/
Postat av: emma :)

- Tack så mycket! Allt bra med dej då? (:

2011-01-09 @ 10:51:06
URL: http://emmaagylesjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0