Om vi ändå vore som norrmännen

Svergie är ett bra land att bo i. Men varje gång det är 17:e maj blir jag alltid lika sugen på att flytta till Norge. Vilken fest, vilken stämning. Tänk att fira sitt land så storslaget som de gör där. Gå på gatorna och sjunga, äta tårta, vifta med flaggor och tuta glatt med bilar. Här i Sverige är det väl knappst någon som orkar lägga nationaldagen på minnet, och än mindre fira den. Själv hissar jag inte ens flaggan. Fast i ärlighetens namn beror det mest på att vi inte har någon flaggstång.

Men det är aldrig för sent att bryta en dålig vana. I år skall det serveras tårta hemma hos mig den 6:e juni. Och jag lovar att se till att i alla fall grannen hissar sin flaggstång. Nationalsången skall sjungas med ren och klar stämma och om jag lyckas få tag på någon folkdräkt skall jag stolt bära den hela dagen. Till middag blir det sill och nubbe och till kaffet skall vi titta på repriser av Björn Borgs fyra segermatcher i Wimbledon och känna oss riktigt stolta och svenska. Nu äntligen skall vi bli som norrmännen.
Länge leve vårt blågula land!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Att fira nationaldagen ses idag som rasistiskt..Tråkigt, men sant..

2011-05-18 @ 21:14:29
URL: http://johannaei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0