Vad hände med dammsugaren?

Beställde en dammsugare idag när jag skulle fika och fick en frågande min tillbaka av konditori-killen. "En dammsugare, tack", upprepade jag lite högre och log vänligt. Men han fortsatte att se lika frågande ut och först försotd jag inte vad som var fel. Jag blev tvungen att peka på de små godingarna som låg där så fint bakom glaset och först då sken killen upp och utbrast: "jaha, en punchrulle menar du?"

Nej, jag menade en dammsugare. För det lärde min mamma mig att det hette när jag var liten och i alla år har jag beställt det och det har minsann gått hur bra som helst. Men när jag tänker efter så var det faktiskt väldigt längesen sist jag beställde dammsugare på café. Jag brukar mest köpa dem i flerpack på ICA och då behöver man inte säga någonting utan kan bara plocka ner dem själv i korgen. Så kanske heter det inte dammsugare längre. Kan det vara så att man har bytt namn på mina favoritbakverk, ungefär som sigenare nuförtiden heter romer? Eller är det kanske en klassfråga? Att man säger dammsugare på landet och punchrulle inne i stan. Jag vet inte. Men goda är dom i alla fall.

Ingen dammsugare, men god ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0